Een stap dichter bij een digitaal Justitie: Verkeersboete voortaan in uw persoonlijke ‘eBox’

advocaat verkeer

Een stap dichter bij een digitaal Justitie: Verkeersboete voortaan in uw persoonlijke 'eBox'

“Justitie zal digitaal zijn of niet zijn”. Zo kondigde ontslagnemend Minister van Justitie Koen Geens in april 2019 reeds aan dat alles in het werk zou gezet worden voor een spoedige verdere digitalisering binnen Justitie.

Hoewel er op dat vlak uiteraard nog zeer veel werk voor de boeg is, lanceerde FOD Justitie afgelopen week met het nodige tromgeroffel ‘de digitale verkeersboete’.

Sinds 29 januari 2020 ontvangen verkeersovertreders de onmiddellijke inning immers niet enkel meer op papier, doch zal deze eveneens digitaal beschikbaar worden.

eBox

Dit zal concreet verlopen via de zogenaamde ‘eBox’, een beveiligde en persoonlijke elektronische postbus voor de burger, met als doel het besparen op papier en werklast, alsook het verbeteren van het contact tussen de burgers, openbare diensten en ondernemingen.

Vandaag maken al meer dan 830.000 Belgen gebruik van de eBox, waarin zij al langer allerhande overheidsdocumenten kunnen ontvangen vanwege o.a. de FOD Financiën, de FOD Pensioenen en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

Boetes op papier zullen evenwel niet meteen wegvallen. Overtreders die nog geen gebruik maken van hun elektronische postbus zullen de onmiddellijke inningen sowieso blijven ontvangen op papier.

Overgangsfase

Voor mensen die wel gebruik maken van de eBox zal het versturen van de verkeersboetes in twee fasen verlopen.

In een eerste fase zullen de boetes zowel op papier verstuurd worden als elektronisch naar de desbetreffende eBox. Het is pas in een tweede fase dat de papieren boetes volledig zullen wegvallen.

Indien de overtreder niet reageert op het proces-verbaal of de onmiddellijke inning, zal de herinnering steeds in papieren versie worden verstuurd.

Binnen afzienbare tijd zullen ook ondernemingen de verkeersboetes digitaal kunnen ontvangen.

Identificatie vereist

Nog belangrijk om weten, met name in deze tijden van phishing en digitale fraude, is dat de boetes nooit rechtstreeks in uw mailbox zullen terechtkomen. U zal enkel een mail ontvangen met de melding dat er een nieuw bericht is toegekomen in de eBox. De concrete onmiddellijke inning zult u pas zien van zodra u met uw identiteitsgegevens ingelogd bent in uw eBox.

De betalingsmogelijkheden blijven dezelfde: via de website, via QR-code of via overschrijving.

Hoewel het eerder een administratieve vereenvoudiging betreft dan een echte digitale ‘big bang’, kan elke stap om Vrouwe Justitia verder te digitaliseren en te moderniseren uiteraard alleen maar toegejuicht worden.

 Mr. Robbe PUTSEYS

7 februari 2020

Neem direct contact op

U kunt ons altijd bereiken op:
T: +32 (0)3 369 28 10
E: info@mijnboete.be
WhatsApp: +32 (0)471 74 26 27

Boete berekenen

Bereken uw verkeersboete met onze gratis tool of chat rechtstreeks met een van onze juridische medewerkers.

Onze reviews



Hulp nodig?