Nieuwe BOB-wintercampagne

bob_0

Nieuwe BOB-wintercampagne

De nieuwste BOB-campagne met als slogan ‘Deze keer ben ik BOB’ ging op 3 december jl. van start en wil mensen bewust maken van hun verantwoordelijkheid wanneer zij een voertuig besturen.

Cijfers wijzen uit dat de voorbije tien jaar iedere dag ongeveer twaalf alcoholgerelateerde ongevallen gebeuren met gewonden of zelfs dodelijke slachtoffers, wat uiteraard te betreuren valt.

Ook tijdens de voorbije coronaperiode bleef, ondanks de aangepaste openingsuren in de horeca, dit cijfer redelijk constant.
Sensibilisering is dan ook aan de orde, zeker met de eindejaarsperiode in zicht.

Van waar komt de BOB-campagne eigenlijk?

Doorheen de jaren is de BOB-campagne alom bekend geraakt in België. Iedereen onderging al wel eens een alcoholcontrole en kreeg nadien de typisch gele sleutelhanger als beloning.
Wat weinig mensen echter weten, is dat de BOB-campagne een initiatief is van het VIAS (vroegere BIVV) en de federatie van de Belgische Brouwers. Beiden sloegen de handen in elkaar en dragen sindsdien samen de boodschap uit dat alcohol en het verkeer niet samengaan.

In de loop der jaren zijn tal van externe partners aangesloten zoals ASSURALIA en de verschillende politiediensten, op lokaal en federaal niveau, van België.

Radiospot en video’s op sociale media

De nieuwe campagne wil bestuurders nog meer engageren om alcohol te weren uit de wagen, zowel voor zichzelf, hun passagiers en andere weggebruikers.
De bedoeling is om een mentaliteitswijziging door te voeren om altijd nuchter te rijden en om actief bij te dragen aan de vermindering van slachtoffers van dronken bestuurders.
In tegenstelling tot veel Scandinavische landen (zoals Noorwegen en Finland) is gebleken dat het in België nog steeds sociaal aanvaard is om te drinken en te rijden.

Studies tonen aan dat 1 op 3 Belgen toegeeft de afgelopen maand te hebben gereden na alcohol te hebben gebruikt. Het valt op dat ze hun alcoholverbruik beperken, maar geen rekening houden met de wettelijke alcohollimiet.

Om hier verandering in te brengen, speelt de nieuwe wintercampagne in op het gevoel van verantwoordelijkheid om BOB te zijn. De bedoeling is om zoveel mogelijk mensen te bereiken met affiches en een radiospot. Voor de jongere doelgroep wordt voor het eerst gewerkt met het plaatsen van video’s op TikTok.

Vragen over alcoholcontroles of over alcohol in het verkeer? Lees hier meer over hoe onze experten je kunnen helpen.

Hulp nodig?