Intelligente snelheidsadaptatie: nieuw fenomeen vanaf 2022

acceleration, auto, automobile, background, black, board, car, control, dark, dash, dashboard, dial, drive, engine, equipment, fast, fuel, gas, gauge, indicator, instrument, interior, kilometer, km, light, measure, measurement, meter, motor, mph, night, od

Intelligente snelheidsadaptatie: nieuw fenomeen vanaf 2022

Uit onderzoek van de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde (VSV) blijkt dat elke dag meer dan tien mensen gewond raken ten gevolge van het voeren van een onaangepaste snelheid. Wekelijks laten meer dan twee mensen het leven bij een verkeersongeval waarbij iemand te snel reed.

Dat is een zeer trieste balans die niet alleen lijkt te kloppen voor België maar ook voor de andere lidstaten van de Europese Unie. Er wordt dan ook volop gespeculeerd over de invoering van nieuwe maatregelen die autobestuurders verplichten om zich te houden aan de toegelaten snelheid.

Systematisch afremmen

Recent werd vanuit Europa aangekondigd dat autofabrikanten vanaf de tweede helft van 2022 alle nieuwe voertuigen die zij op de markt brengen moeten voorzien van software die ervoor zorgt dat geldende snelheidslimiet niet overschreden kan worden.

Oorspronkelijk stelde het plan voorop dat deze software de wagen systematisch zal afremmen op de motor wanneer een bestuurder te snel rijdt. Hierbij wordt de snelheid met andere woorden rechtstreeks begrensd. Op deze manier zal een bestuurder verplicht worden om zich te houden aan de geldende snelheidslimiet van bv. 120 km/uur op de autosnelweg.

Pieptoon

Op dit voorstel is, logischerwijs, veel kritiek gekomen vanuit de autosector zelf. Daarom heeft men momenteel een tussenoplossing uitgewerkt die voorziet dat bestuurders die te snel rijden hiervan verwittigd worden door een geluidssignaal.

Dit signaal wordt luider en irritanter naarmate men systematisch te snel blijft rijden. Het is op die manier vergelijkbaar met de pieptoon die bestuurders horen wanneer zij bij het begin van een autorit hun gordel niet vastklikken. Het systeem kan voorlopig nog wel elke autorit worden uitgeschakeld.

Bij de concrete uitwerking van deze maatregel stellen zich een aantal pertinente vragen. Het systeem baseert zich namelijk op GPS-gegevens die vaak helaas onjuist zijn. Wat doet men met aangepaste snelheidsbeperkingen bij wegenwerken of bij verkeerd geplaatste of omgewaaide verkeersborden? Hoe zit het met de kostprijs? En wat doet men met oudere wagens?

Het zijn dus vergevorderde plannen die zeker nog niet op punt staan en die inhoudelijk nog gewijzigd dienen te worden.

To be continued… We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen!