Oproep fietsersbond: 6 maatregelen voor minder verkeersongevallen

1700x1133_MijnBoete_fietsersbond

Oproep fietsersbond: 6 maatregelen voor minder verkeersongevallen

Op zondag 17 september werd er naar gewoonte de autovrije dag georganiseerd in Antwerpen. De binnenstad van Antwerpen wordt dan afgesloten voor auto’s om zo plaats te maken voor fietsers, voetgangers en andere slimme vervoermiddelen. Uit onderzoek van het verkeersinstituut VIAS is gebleken dat er nog altijd te veel fietsers worden aangereden in het verkeer. De fietsersbond doet nu dan ook de oproep voor strengere maatregelen in het verkeer om de zwakke weggebruikers te beschermen.

Wat zegt het Vias instituut over het aantal verkeersongevallen?

Het onderzoek van Vias heeft uitgewezen dat er vorig jaar 95 fietsers om het leven zijn gekomen. Zo zou er in  België elke twee dagen een zwakke weggebruiker sterven, voetgangers en elektrische step-gebruikers meegerekend. De ambitie van de Vlaamse overheid is om tegen 2050 nul doden te bekomen.

Wat houdt het voorstel van de fietsersbond in?

De fietsersbond stelt echter dat het aantal doden en zwaargewonden niet snel genoeg daalt om dit doel te behalen. Om deze reden stellen ze een aantal maatregelen voor om de “Vision Zero” in de toekomst mogelijk te kunnen maken.

Een eerste maatregel is om overal in de bebouwde kom een zone 30 in te voeren. Door de snelheid van 50km/u naar 30km/u te verlagen, zouden bestuurders een breder gezichtsveld hebben, de auto een kortere remafstand en zouden de gevolgen minder zwaar zijn bij een aanrijding. In Brussel heeft men deze maatregel al toegepast.

Als tweede maatregel stelt de fietsersbond voor om de verkeerslichten sneller conflictvrij te maken. Dit houdt in dat dat voetgangers en fietsers apart groen licht krijgen om zo te voorkomen dat ze zouden botsen met auto’s en vrachtwagens.

Een derde maatregel zou dan inhouden om een rijbewijs met punten in te voeren. Dit systeem is al in 22 EU-lidstaten ingevoerd. Bestuurders die regelmatig verkeersovertredingen begaan, zullen dan na een bepaalde tijd hun rijbewijs verliezen tenzij ze hun gedrag nog tijdig aanpassen.

Verder stelt de fietsersbond als vierde maatregel voor om zwaardere auto’s niet meer toe te laten op de openbare weg. Uit een onderzoek van Vias is gebleken dat wagens met een hogere motorkap en een zwaarder gewicht een betere bescherming bieden aan de inzittenden, maar dat bij aanrijding van een zwakke weggebruiker deze 30% meer kans lopen op dode verwondingen.

De vijfde maatregel houdt in om in rijopleidingen van automobilisten en vrachtwagenchauffeurs meer nadruk op de veiligheid van fietsers en voetgangers te leggen.

Als zesde en laatste maatregel stelt de fietsersbond voor om het ontwerp van de wegen te herbekijken. Momenteel is er nog steeds een groot onderscheid tussen wat een doorgaande en bebouwde kom is.

Met deze maatregelen hoopt de fietsersbond het aantal verkeersongevallen te doen verminderen. De gevolgen kunnen voor beide partijen, zowel fietsers als autobestuurders, erg ingrijpend zijn. Als fietser kan je immers ernstige letsels oplopen, doch als (onoplettende) autobestuurder riskeer je zelfs om je te moeten verantwoorden voor de politierechtbank voor het toebrengen van onopzettelijke slagen en verwondingen.

Indien u hierbij nog vragen zou hebben, of u dient zich onverwachts te verantwoorden voor de rechtbank, staat ons team klaar om u te helpen. Contacteer ons team en ontdek wat wij voor u kunnen betekenen.

U kan ons ook telefonisch bereiken op +32 (0)3 369 28 10, via e-mail op info@mijnboete.be of u kunt ons een bericht sturen via Whatsapp. Klik hier om Whatsapp te openen

Graag direct een antwoord op uw vraag? Bel ons dan meteen! +32 (0)3 369 28 10

Neem direct contact op

U kunt ons altijd bereiken op:
T: +32 (0)3 369 28 10
E: info@mijnboete.be
WhatsApp: +32 (0)471 74 26 27

Boete berekenen

Bereken uw verkeersboete met onze gratis tool of chat rechtstreeks met een van onze juridische medewerkers.

Onze reviews



Hulp nodig?