Europese Unie verhoogt vanaf juli 2022 de lat op gebied van voertuigveiligheid

veiligheid auto gordel gebruik boete

Europese Unie verhoogt vanaf juli 2022 de lat op gebied van voertuigveiligheid

 Vanaf begin juli 2022 moeten alle voertuigfabrikanten die hun wagens op de EU-markt brengen, verstrengde veiligheidsvoorschriften in acht nemen. Deze nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat het aantal verkeersslachtoffers binnen de grenzen van de Europese Unie waarin de verkeersvolume alsmaar toeneemt, aanzienlijk wordt teruggedrongen.

Iedere autofabrikant die vanaf dan om het even welk type motorvoertuig op de markt brengt, gaande van bromfietsen tot autobussen, dient te garanderen dat dit voertuig is uitgerust met de volgende veiligheidsapparatuur:

  • Een intelligente snelheidsondersteuning;
  • Een universele aansluiting voor de installatie van een alcoholslot;
  • Een op stuurbewegingen gebaseerd systeem voor vermoeidheids- en aandachtswaarschuwing;
  • Een geavanceerde afleidingswaarschuwing;
  • Een noodstopsignaal;
  • Een achteruitrijdetectie;
  • Een gegevensrecorder voor incidenten, de zogenaamde “zwarte doos”;
  • Een nauwkeurige bandenspanningscontrole.

Gewone wagens en bestelwagens moeten bovendien worden voorzien van geavanceerde noodremsystemen, systemen voor rijstrookassistentie in noodsituaties en grotere botsbeschermingszones voor het hoofd die ervoor zorgen dat kwetsbare weggebruikers bij botsingen minder kans lopen om ernstig gewond te raken.

Voor vrachtwagens en autobussen komt er nog eens bij dat hun ontwerp en hun bouw van die aard moet zijn dat de dode hoeken rondom deze voertuigen aanzienlijk worden verkleind, alsook dat ze zijn uitgerust met een systeem dat kwetsbare weggebruikers in de nabijheid van deze voertuigen kan detecteren.

U herkent waarschijnlijk enkele van deze technologieën vanuit de ervaring met uw eigen wagen. Veel voertuigfabrikanten voorzagen immers reeds in tal van deze veiligheidsvoorzieningen voor hun nieuwe modellen, maar vanaf begin juli 2022 zijn deze allemaal voor elk nieuw motorvoertuig op de EU-markt verplicht.

Bijzonder noemenswaardig in deze lijst is de zogenaamde “zwarte doos”. Dit apparaat houdt bij een ongeval belangrijke gegevens bij in het tijdsinterval van 30 seconden vóór en 15 seconden na het incident. Deze gegevens kunnen van cruciaal belang zijn voor een meer accurate analyse van het ongevalsverloop en de daaruit resulterende beoordeling van de schuld en de aansprakelijkheid.

Het gaat onder meer over hoe snel de bestuurder vóór het ongeval reed, hoe bruusk hij in de remmen ging, hoeveel passagiers er in het voertuig zaten, of iedereen een gordel droeg, de aard en intensiteit van de draaibewegingen aan het stuur enzovoort. Anders dan wat het geval is in vliegtuigen, registreert de zwarte doos voor motorvoertuigen geen stemmen en geluiden die in voornoemd tijdsinterval werden geproduceerd.

De nieuwe Europese regels hebben tot doel het voor de gerechten en de politiediensten van iedere EU-lidstaat eenvoudiger te maken om deze gegevens snel en zonder tussenkomst van de voertuigfabrikant te doen uitlezen. Concreet zouden deze gegevens met behulp van een scanner en een laptop vlot en met een relatief simpele ingreep uit de zwarte doos kunnen worden gehaald.

Wie te maken krijgt met een op de loer liggende verzekeraar die zich zonder meer toegang tot deze gegevens tracht te verschaffen, hoeft zich in principe geen zorgen te maken. Ze vallen immers onder de toepassing van de Europese regels over de bescherming van persoonsgegevens en andere privacywetgeving en kunnen dus enkel door de gerechten en politiediensten worden opgevraagd.

Hopelijk krijgt u nooit te maken met een ernstig verkeersongeval, dat vaak ernstig letsel, materiële schade, de nodige stress en heel wat administratief achternageloop met zich mee kan brengen. Mocht dit toch ooit het geval zijn, staan onze gespecialiseerde advocaten u met hun ervaringsdeskundigheid graag met raad en daad bij, dit zowel in strafrechtelijke (als slachtoffer of vermeende dader) als in burgerrechtelijke dossiers (als eisende of verwerende partij). Ons advies over het al dan niet laten uitlezen van de gegevens van de zwarte doos van uw eigen voertuig dan wel die van de zwarte doos van de tegenpartij, kan daarbij een doorslaggevende rol spelen, zeker wanneer de ene dan wel de andere partij haar schuld en aansprakelijkheid voor het verkeersongeval betwist.

Neem direct contact op

U kunt ons altijd bereiken op:
T: +32 (0)3 369 28 10
E: info@mijnboete.be
WhatsApp: +32 (0)471 74 26 27

Boete berekenen

Bereken uw verkeersboete met onze gratis tool of chat rechtstreeks met een van onze juridische medewerkers.

Onze reviews



Hulp nodig?