Gsm gebruik achter het stuur: nieuwe regels en strengere bestraffing

gsm achter het stuur

Gsm gebruik achter het stuur: nieuwe regels en strengere bestraffing

Een WhatsApp-bericht van je lief, een nieuwe like op je laatste Instagrampost, een mail van je baas, een sms van je mama om te komen brunchen. De smartphone is niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

De drang om steeds online en bereikbaar te zijn is dan ook overal aanwezig, zelfs in de auto. Zoals in ons vorig artikel reeds werd aangegeven, wijst onderzoek van het VIAS-instituut uit dat gebruik van een GSM of ander elektronisch toestel de kans op ongevallen zes keer groter maakt.

Naar aanleiding hiervan, heeft de wetgever op 3 maart 2022 ingegrepen en artikel 8.4 Wegcode gewijzigd. Het artikel luidt nu als volgt:

“Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.”

Deze wijziging ging natuurlijk ook gepaard met enkele grootschalige campagnes tegen afleiding in het verkeer. Zo werd er afgelopen maand een campagne “Focus op de weg niet op je GSM” georganiseerd door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Zo waren er in heel Vlaanderen opvallende slogans te zien naast de autostrade “Negeer je lief”, “Negeer je vrienden”, “Negeer je baas”. De slogans waren bedoeld om bestuurders aan te sporen om te focussen op de weg en niet op hun gsm.

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde hoopt op deze manier duidelijk te maken dat geen enkele melding, oproep of bericht een ongeval waard is. Bovendien kunnen de meeste berichten gerust even wachten tot je veilig op je bestemming aangekomen bent.

De belangrijkste punten van de nieuwe wetgeving worden hieronder beschreven:

  • Daar waar de wetgever vroeger enkel het gebruik van een GSM-toestel verbood, is dit momenteel uitgebreid naar naar “alle mobiele elektronische apparaten met een scherm”, denk bijvoorbeeld aan een tablet, videospelletje, GPS of e-reader.
  • Vroeger werd enkel het vasthouden op zich gesanctioneerd. De wetgeving is nu uitgebreid tot gebruiken, vasthouden en manipuleren. Zo was het gebruik van een mobiele telefoon op de schoot (luidspreker) tijdens het rijden niet strafbaar. Nu valt dit echter wel onder artikel 8.4.
  • Het toestel mag alleen worden bediend wanneer het zich in de daarvoor bestemde houder bevindt. Het toestel mag zich tijdens het gebruik niet op de passagiersstoel, de middenconsole of het dashboard bevinden. Het gebruik van geïntegreerde GPS-apparatuur of systemen zoals Apple Car Play zijn natuurlijk wel toegestaan.
  • Tot slot, GSM-gebruik achter het stuur betreft momenteel een overtreding van de derde graad (en dus niet meer van de tweede graad). Een onmiddellijke inning bedraagt nu 174,00 EUR i.p.v. 116,00 EUR. In geval van een dagvaarding, riskeert u enerzijds een geldboete van 30,00-500,00 EUR (x8) en anderzijds een rijverbod van minstens 8 dagen.

Indien u een proces-verbaal of dagvaarding zou ontvangen wegens GSM-gebruik achter het stuur, kan u uiteraard contact op nemen met één van onze gespecialiseerde advocaten.

Neem direct contact op

U kunt ons altijd bereiken op:
T: +32 (0)3 369 28 10
E: info@mijnboete.be
WhatsApp: +32 (0)471 74 26 27

Boete berekenen

Bereken uw verkeersboete met onze gratis tool of chat rechtstreeks met een van onze juridische medewerkers.

Onze reviews



Hulp nodig?